Torsdagen 16 april 2020, 19:00

Gävle symfoniorkester         

Kulturhuset Glada Hudik, Hudiksvall 

Dirigent: Christian Reif

Solist: Amalie Stalheim, cello

Program

F. Mendelsohn                 Hebriderna, opus nr. 26 (10 min.)

Bo Linde                         Cellokonsert, opus nr. 29 (1965) (31 min.)
(1933-1970)

Paus

C Damström:                  Lucrum, opus nr. 57 (2018)  (7min.?
(1988- )

A. Dvorak:                      Symfoniska variationer  (22 min.)
(1841-1904)

Bo Linde fick först undervisning i musikteori för Eric Bengtson, som ledde hemstadens symfoniorkester. Redan vid femton års ålder påbörjade han studierna vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm där Lars-Erik Larsson var professor i komposition. Efter avslutad utbildning och en tids dirigeringsstudier i Wien bodde han i Stockholm fram till 1960, då han flyttade tillbaka till Gävle.
Lindes stil är melodisk och har både modernistiska och romantiska drag. Ett par av hans mer kända orkesterverk är violinkonserten från 1957 och cellokonserten från 1964–65. Han komponerade även kammarmusikverk och romanser. Under sin livstid hamnade Linde något i skymundan jämfört med sina mer radikala tonsättarkollegor i Måndagsgruppen, som hade ett stort inflytande över det dåtida musikaliska kulturklimatet. 
Linde var även pianist men valde att ägna sig åt komponerandet. Han arbetade som musiklärare under sin tid i Stockholm, och som musikkritiker i Gävle. Efter att ha kollapsat under en rekreationsresa till Wien dog han av oklara hälsoproblem på Gävle sjukhus den 2 oktober 1970, 37 år gammal.[4]

My orchestra piece “Lucrum” Op.57 is composed for the Helsingborg Symphony Orchestra and the piece was premiered on 3 May 2018 under the batton of Michael Bartosch. The season programme of the orchestra was themed “The seven deadly sins”, and therefore I was also asked to compose a piece inspired by one of the deadly sins. “Lucrum” is inspired by the deadly sin greed and the latin word lucrum translates in to English as profit, gain, advantage, riches and of course greed.

In this piece I have tried to express the emotions I feel that greed provokes, namely a bitterness of not having everything and always wanting to have more, even when you already have excessive amounts of everything. I feel greed can always be seen as something growing, which is also mirrored in our materialistic free market society, as well as in this piece of music.

For the Finnish first performance I have made a new version of the piece for a slightly smaller orchestra. The Finnish premiere will be performed by Jyväskylä Sinfonia in concerts on the 29th and 30th of August 2018. The concerts will be conducted by the conducting class of professor Ari Rasilainen from the Hochschule für Musik Würzburg.

Biljettpriser: Medlem 180 kr, icke medlem 210 kr, ungdomar under 20 år och studerande gratis

Förköp på kiosken i Guldsmeden fr.o.m 16 mars. Resterande biljetter säljs i konsertkassan fr.o.m. 17:30 konsertdagen.