Torsdagen 23 januari 2020, 19:00

Gävle symfoniorkester     

Kulturhuset Glada Hudik, Hudiksvall    

Dirigent: Jamie Martin

Den unge brittiske cellisten Sheku Kanneh-Mason var planerad som solist vid Gävle Symfoniorkesters konserter i Hudiksvall på torsdag 23 januari. På grund av sjukdom tvingas Kanneh-Mason att ställa in sin medverkan, vilket gör att konserterna får ett annat innehåll. Camille Saint-Saëns cellokonsert utgår och ersätts med Beethovens Leonora uvertyr nr 3.

”Vi jobbar redan på att hitta nya datum för att ge vår publik möjligheten att få höra och se Sheku Kanneh-Mason. Samtidigt är det svårt att hitta en solistersättare med så här kort varsel. Det ju Beethoven-jubiluem i år och då passar vi på att spela Leonora-uvertyren och spara Saint-Saëns till ett senare tillfälle”, berättar orkesterchef Einar Ander.

Erik Wallenström presenterar programmet i foajén 18:00

Program

  1. Beethoven       Leonora uvertyr nr 3
    (1770-1827)
  2. Reger             Eine Romantische Suite, Opus 125 (28 min.)   
    (1873-1916)                   

Paus

  1. Beethoven       Symfoni nr 2 i D-dur, Opus 36 (32 min.)

Som nioåring blev Sheku Kanneh-Mason antagen till Royal Academy of Musics ungdomsutbildning. På sociala medier är han världskänd för sin poetiska tolkning av Bob Marleys No woman no cry. Nu kommer Sheku Kanneh-Mason, född 1999, till Hudiksvall.

Kan musik beskriva livet på ett sätt som inte orden förmår? Det känns så när man lyssnar till tonsättaren Max Regers stycke Eine romantische Suite från 1912. Musiken till sviten baserade tonsättaren på dikter av den romantiske poeten Joseph von Eichendorff. Den senromantiska musiken är lekfull och allvarsam, gäckande och drömsk, och för tankarna till psykoanalytikern Sigmund Freuds samtida teorier om människans undermedvetna.

Regers äldre, franske kollega Camille Saint- Saëns avskydde däremot romantiken: ”Konstens mening är skönhet och karaktär. Känsla kommer först i efterhand, och konst kan mycket väl vara utan den. I själva verket är det mycket bättre så”. Med den ståndpunkten gick tonsättaren emot allt vad dåtidens musikmode innebar. Alltjämt är hans Cellokonsert från 1872 ett under av skönhet. Konserten är ett virtuost paradnummer och en teknisk utmaning för cellisten.

Vid sidan om den klassiska repertoaren har Sheku Kenneh-Mason, född 1999, blivit världskänd för sin tolkning av Bob Marleys låt No woman no cry. Framförandet är ömtåligt, poetiskt och kärvt. Sedan den släppts på Spotify streamades låten en miljon gånger på en månad. 2016 vann Kenneh-Mason BBC-tävlingen Årets unga musiker.

Konserten avslutas med Symfoni nr 2 av Ludwig van Beethoven – tonsättaren som skrev musik som får själen att rusa. Beethoven var en hängiven upplysningsidealist. Han var engagerad och insatt i sin tids filosofi och litteratur och drömde om människans inre och yttre befrielse. Något av detta går att höra i samtliga av hans symfonier, och kanske särskilt i tvåan. Musiken fullkomligt sprudlar av ungdomlig vitalitet, radikalitet och livslust. Dessutom visar Beethoven att han har sinne för humor. Uruppförandet av Symfoni nr 2 ägde rum i Wien 1803.

 

Måndag 24 februari 2020, 19:00, 

Britten Oboe Quartet

Baptistkyrkan, Hudiksvall

britten1

britten2

Lördag 7 mars 2020, 16:00, 

Goldmund String Quartet

Baptistkyrkan Hudiksvall

Program

Gold1 Gold2

Fredag 18 september 19:00

Pianotriokonsert

 Josef Cabrales Alin violin, Christopher Hästbacka piano och Andreas Lavotha cello

Baptistkyrkan Hudiksvall

  1. Brahms.         Pianotrio nr 1 i H-dur opus 8
    (1833-1897)

D Sjostakovitj.   Pianotrio nr 1 i c-moll opus 8
(1906-1975)

Ingen paus

Josef Cabrales-Alin är uppvuxen i Uppsala och arbetar för närvarande i Gävle Symfoniorkester. Under åren 1992-97 studerade Josef för Prof. Harald Thedeen och Henryk Kowalski vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm samt Indiana University, Bloomington, USA.

Josef har också deltagit i masterclasses för bland andra Franco Gulli, Vadim Brodsky, Milan Vitek och Zakhar Bron. Efter avslutade studier har han bland annat arbetat i Kungliga Filharmoniska orkestern, Sveriges Radios Symfoniorkester och Uppsala Kammarsolister.

Vid sidan av orkesterjobb så ligger kammarmusiken honom varmt om hjärtat och han spelar regelbundet kammarmusik i olika konstellationer. 

Sedan ett flertal år är Josef medlem i Sonanza, en ensemble som ägnar sig åt nutida konstmusik. 2013 medverkade han på albumet ”Un Heard of Again” som belönades med en Grammis för bästa klassiska album.

Han har också regelbundet arbetat med NEO, en av Sveriges ledande ensembler för nutida konstmusik.

Gränsöverskridande projekt som t.ex. nära samarbeten med Anders Widmark och Helen Sjöholm har också varit en del av hans verksamhet

Christopher Hästbacka började spela piano vid sex års ålder. Han gjorde sin internationella debut vid tolvårsåldern när han uppträdde för ett fullsatt Laeiszehalle Grand Hall i Hamburg vid den Internationella Steinwayfestivalen 2001. 

Christopher är utbildad vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm med en kandidatexamen och vid Edsbergs slott med en masterexamen och solistdiplom. Christopher har varit finalist och vunnit flera priser i nationella och internationella tävlingar. År 2016 vann han 2:a pris i Solistpriset 2016 - den högst ansedda tävlingen för klassiska musiker i Sverige och samma år spelade han också en solo recital i Grünewaldsalen i Stockholms konserthus samt var mottagare av Kungliga Marianne & Sigvard Bernadotte Art Awards. År 2018 representerade han Sverige i en turné i Japan i samband med firandet av 150 år av diplomatiska relationer mellan Sverige och Japan. 

Christopher arbetar som solist och kammarmusiker och har spelat på de flesta av Sveriges stora scener. Han har arbetat med flertalet professionella ensembler och är dessutom konstnärlig ledare tillsammans med Andreas Lavotha för Askanäs Kammarmusikfestival. Han har spelat solo med Sveriges Radio Symfoniorkester och samarbetat med dirigenter som B Tommy Andersson och Jaime Martin. Efter sin framgång i Solistpriset har han etablerat sig som en av Sveriges mest intressanta unga pianister. 

Andreas Lavotha, född 1990, avslutade våren 2015 sina studier vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm där han sedan 2009 studerat för prof. Ola Karlsson.

Andreas har också studerat för Mikael Ericsson vid Musikhögskolan i Prag.Han har deltagit i mästarkurser för bl.a. Miklos Perény, Steven Isserlis, Erling Blöndal Bengtsson och Gary Hoffman.

Kammarmusik är det Andreas brinner mest för. Han framträder regelbundet i olika sammanhang och har medverkat vid festivaler och på scener i Sverige och internationellt. Bl.a. Guggenheim Museum i New York, Blidö Kammarmusikfestival, Saxå Kammarmusikfestival och Festival de Musique de Chambre i Arles sur Tech. Andreas är konstnärlig ledare för Askanäs Kammarmusikfestival tillsammans med Christopher Hästbacka, de har också spelat som duo sedan de var 10 år gamla.

Andreas har erhållit flera stipendier, däribland kan nämnas Kungliga Akademiens Utbildningsstipendium, Frimurarnas Jubileumsfond, John Andersson i Anderslövs Stiftelse, Kungliga Musikaliska Akademiens Ungdomsstipendium, Hans Dalborgs Musikstipendium och Saxå Kammarmusikfestivals stipendium.

Andreas vikarierade våren 2020 som alternerande solocellist i Gävle Symfoniorkester. Han har också vikarierat i Sveriges Radios Symfoniorkester, Kungliga Filharmoniska Orkestern i Stockholm, Norrbotten NEO & Kammarorkester, Wermland Opera och Uppsala Kammarorkester. Andreas har varit medlem i O/Modernt Kammarorkester.

Måndag 28/9 19:00

Ung&lovande-vinnarna 2019

Christina Winiarski cello, Pontus Carron piano

Baptistkyrkan Hudiksvall

Program

  1. Kien                           Folkhemsvandringar för cello och piano (2020)
    (1979 - )                               Stjärnhus
                                              En damm och hängpilar
  2. van Beethoven            7 variationer över ”Bei Männern, Welche Liebe Fühlen” 
    (1770-1827)                   från Mozarts ”Trollflöjten” 
  3. Wirén (1905–86)        Suite Miniature op. 8b (1934)
    (1905-1986)                          I. Moderato
                                                II. -
                                                III. Allegro moderato
                                                IV. Andante espressivo
                                                            V. -

Grainger (1882–1961)       Skandinavisk svit (1902)
                                           Air et Danse Suedois
                                           Suedois (Vermelandsvisa)
                                           Polska Norvegienne
                                           Melodie Danoise
                                           Air et Finale sur des Danse Norvegiennes

Kristina Winiarski och Pontus Carron började spela tillsammans 2015 under sin studietid vid kammarmusikutbildningen på Edsbergs Slott i Stockholm. Två år senare vann de pris i tävlingen Swedish International Duo Competition. Deras spel har beskrivits som ”med mycket närvaro och stort temperament”. De har gästat Sveriges största kammarmusikfestivaler, framträtt i Tyskland och Schweiz, samt medverkat i Sveriges Radios livesända program Klassiska Konserten i P2.

Molly Kien: ”Den första satsen har en nostalgisk, litet gammaldags prägel. Man skulle kanske till och med kunna kalla den för en smula romantisk. Figurerna i pianot är tonala. Jag skulle också vilja karakterisera det som att musiken har en genomgående frisk känsla, där rytmen är viktig. I den andra satsen inspirerades jag av ett torg i Årsta med dess vackra hängpilar. Det börjar frågande och pointillistiskt. Energiska gester blir allt mer påtagliga, och det slutar med en snabb uppåtgående figur.”

Dag Wiren mötte sin blivande fru, den irländska cellisten Noel Franks 1932. Året därpå gav han henne Suite miniature som en julgåva. De fem satserna i sviten bygger alla på samma avskalade tematiska material, kvinten, i olika skepnader.

Beethoven skattade Händel och Mozart högst av alla tonsättare, och särskilt Trollflöjten var en favorit. Variationerna över Ein Mädchen oder Weibchen bygger på en duo, vilket gör att det balanserade samspelet mellan instrumenten blir extra tydligt.

Från vemodet i Värmlandsvisan till den danska nationalsångens ståt är Percy Graingers Skandinavisk svit en mycket varierad provkarta på den skandinaviska melodiskatten. Bearbetningarna gjordes för konserter tillsammans med den danska cellisten Herman Sandby.

Text; Jörgen Lundmark 

Intervju med kompositören Molly Kien-uruppförande av verk för Pontus Carron och Kristina Winiarski

Vad fick dig att skriva det här verket?
Jag kallar de två satserna för Folkhemsvandringar. Det är musik som jag blivit inspirerad att skriva under de här månaderna under Coronaepidemin. Jag tvingades mer än tidigare att hålla mig till mina egna hemkvarter i Årsta. Mina promenader med min son gjorde att jag upptäckte folkhemsarkitekturen från 1940- och 1950-talen. Det gjorde att jag allt mer upptäckte och uppskattade det jag hade utanför lägenheten.

Berätta mer om musiken.
Det består av två satser som var för sig är självständiga. Man behöver inte spela musiken direkt efter varandra till exempel. Den första satsen har en nostalgisk, litet gammaldags prägel. Man skulle kanske till och med kunna kalla den för en smula romantisk. Figurerna i pianot är tonala. Även samspelet mellan de båda instrumenten har en romantisk kärna. Jag har som cellist spelat Brahms första cellosonat och det kanske avspeglar sig i musiken. Jag skulle också vilja karakterisera det som att musiken har en genomgående frisk känsla, där rytmen är viktig.
Den andra satsen har en helt annan karaktär. Här inspirerades jag av ett torg i Årsta med dess vackra hängpilar, och satsen har ett i stora stycken stillsamt uttryck. Jag tänker mig att musiken kan påminna om Satie. Cellons flageoletter i höga register är liksom pointillistiska accenter i långa linjer som ger musiken dess vila. Harmoniken är mer atonal och är inte melodisk som den första satsen. Pianostämman varierar mer i olika register. Musiken har en improvisatorisk karaktär, utan koppling till traditionella former. Satsen börjar frågande men avslutas bestämt och stormigt. Energiska gester blir allt mer påtagliga, och det slutar med en snabb uppåtgående figur.

Du är själv cellist, har det påverkat musiken?
Det finns tonsättare som Brahms och även Hindemith som jag spelat mycket, och det påverkar alldeles säkert hur jag skriver för instrumentet. Här får jag dock möjlighet att komponera musik som är mer tekniskt utmanande än jag själv som musiker behärskar. Jag eftersträvar två likvärdiga instrument, där varken piano eller cello dominerar. Eftersom cellon även kan spelas i höga toner ville jag utforska instrumentets hela register. Det är också ett instrument som bär ut och har en fyllig klang. Pianostämman var en större utmaning eftersom jag inte behärskar det lika väl som cellon. Ofta har jag fått tänka på att fylla ut stämman för att undvika tomma partier.

Vad vill du att en lyssnare ska höra i ditt verk?
Jag hoppas att musiken skapar en trivsam upplevelse, en stund bortom det moderna livet. Promenaderna i min närhet har varit en upptäcktsresa i en enklare tillvaro, och en upptäckt att uppskatta det här mer vardagliga. Jag har tidigare skrivit musik med mer kärv harmonik, men .här i dessa tider ville jag få fram något som tilltalar publiken direkt.

Finns det några generella kännetecken för din musik?
Kombinationen av tonalitet och atonalitet – något bekant och ändå nytt på något sätt – är något som finns i min musik. Ofta brukar jag inspireras av något visuell, där verken berättar i en slags impressionistisk anda. Musiken har dock en helt egen betydelse, och det är inte sällan som det rent musikaliska är början på en tonsättning. Då är det yttre en hjälp under arbetets gång. Och även om musiken inte är beskrivande är det ändå roligt med en titel. Jag förhåller mig fri från traditionella former. Mitt skapande är mer intuitivt, där dock repetition är ett viktigt inslag. Tidigare i min karriär var jag även påverkad av minimalismen.

Några skillnader mellan amerikanskt och europeiskt musikliv?
Jag var ung när jag lämnade USA så det är svårt för mig att jämföra. Det var här i Sverige jag fick min huvudsakliga musikaliska skolning. Här skiljer sig tonsättare från varandra mycket, och det är även accepterat. Man kan gå sin egen väg. Jag tycker också att det är bra att även mindre orter har sin egen orkester, och jag uppfattar det som att det finns ett stort kulturintresse i det här landet. Min erfarenhet från att ha arbetat på Stockholms konserthus under tonsättarfestivaler är att de lockar en stor publik som är intresserad av att höra ny musik. Just nu är vi mitt i något mer skrämmande, eftersom allt är stängt. Inte minst de mindre ensemblerna har det svårt. Men innan krisen syntes det en större publik. Jag tror att det kan komma igen, den klassiska musiken kommer att överleva.

Intervju; Jörgen Lundmark

Tisdag 13 oktober 19:00
Lövstabruks kammarsolister

Johan Dalene violin, Daniel Thorell cello, Thomas Rudberg piano

Baptistkyrkan Hudiksvall

Program

Rachmaninov (1873–1943).      Trio Eligiaque no. 1 i g-moll (1892)

Piazzolla (1921–92)                  Buenos Aires fyra årstider (1970)
                                                    Höst
                                                    Vinter
                                                    Vår
                                                    Sommar

Kort paus

A.Schönberg (1874–1951).      Verklärte Nacht op.4 (1899, arr. för pianotrio av E. Steuermann)

Redan innan han fyllt 20 år har Johan Dalene gjort avtryck inom den klassiska musiken. Under förra året gjorde han sin debut med bland annat Leipzig Gewandhaus Orchestra. Johan släppte även sitt debutalbum på Bis, där han är solist i Tjajkovskijs och Barbers violinkonserter

Daniel Thorell har vunnit flera internationella pristävlingar som Polstjärnepriset och tilldelats stipendier, bland annat från Kungliga Musikaliska Akademien. Han har framträtt vid en framstående festivaler och konsertsammanhang och flera av de här framträdandena har även visats av Sveriges television.

Thomas Rudberg har en masterexamen och solistdiplom vid Edsbergs musikinstitut. Han har turnerat i en rad olika länder och är en flitigt anlitad ackompanjatör. Thomas har gjort inspelningar för både SVT och SR.

Blott 19 år och fortfarande musikstudent komponerade Rachmaninov sin första Trio élégiaque. Det är ett ensatsigt verk i sonatform, präglad av vemodsfyllda stämningar, men också av Rachmaninovs typiska fylliga melodik.

Astor Piazzolas Las Cuatro Estaciones Porteñas kan översättas med Buenos Aires fyra årstider, men skrevs inte ursprungligen som en sammanhållen svit. Sommaren komponerades på bara några timmar som ackompanjemang till en teaterföreställning. Den rytmiskt pregnanta Hösten för över till en dämpad Vinter, en sats som dock även rymmer både passion och upprörda stämningar. I Våren bjuder Piazzolla på en sina unika fugerade tangosatser. Sommarens energi och spänst för sviten till en vital avslutning.

Richard Dehmels poem inspirerade Arnold Schönberg till hans troligen mest spelade verk. Det skrevs ursprungligen för stråksextett, men Schönberg gav den senare en ytterst sublim orkesterdräkt. Dikten beskriver en man och en kvinna på promenad i månljuset. Kvinnan berättar sorgset att hon väntar ett barn med en annan man, mannen reflekterar över erkännandet och beslutar sig för att förlåta henne. Schönbergs musik fångar diktens subtila känsloskiftningar in i minsta detalj.

Text: Jörgen Lundmark

Fredag 23 oktober 19:00

The Soloists of the Chamber Philharmonic Europe

Kulturhuset Hudiksvall

Program

  1. Vivaldi                Konsert i g moll, F.XI. no 21
    (1678-1741)
  2. Elgar                  Serenad för stråkar i e moll, Op.20
    (1857-1934)

J.S. Bach                Konsert för oboe & violin BWV 1060R 
(1685-1750)

                                    Paus (15 min - under pausen visas ett bildspel)

  1. Holst                 Svit för stråkorkester op.29 Nr.2, "Saint Paul's Suite"

(1874-1924)

  1. Rachmaninoff     Vocalise
    (1873-1943)

W.A. Mozart -        Divertimento F dur KV.138
(1756-1791)

Musiker

Michael Kibardin - violin (Solist i J.S. Bach - konsert för oboe & violin BWV 1060R)

Maria Krivenko - violin

Narek Sargsyan - violin

Liudmila Sevostyanova - violin

Nestor Luis Alvarez - Viola

Carolina Santos - Viola

Dmitrij Gornowskij  - Violoncell

Peter A. Langisch - Kontrabas

Pauline Rouet-Chabaux - Oboe (Solist i J.S. Bach - konsert för oboe & violin BWV 1060R)

The Chamber Pphilharmonic Europe etablerades 2006 med Köln som bas och består av ett 60-tal unga,
begåvade, professionella musiker från 18 länder i Europa. De turnerar flitigt  runt om Europa.

En toppensemble på nio musiker ur orkestern gästar oss i Hudiksvall.

Michael Kibardin, 46, kvällens violinsolist, har vunnit flera priser och utmärkelser och uppträder sedan 2010 jorden runt som solist och kammarmusiker.

Pauline Roue Chabaux, 27, kvällens oboesolist, har också vunnit flera priser och utmärkelser och arbetar f.n. i Den Armeniska Statens Symfoniorkester.

 

Fredag 13 november 2020 19:00

bilda201110

bildb201110

Denna konsert ersätter den ursprungligt planerade konserten den 26 november med Gävle Symfonikerna.